تبلیغات
بای ذنب قتلت....؟

بای ذنب قتلت....؟
المظلومه الشهیده فاطمه سلام الله علیها
قالب وبلاگ
نویسندگان

عصر ظهور از دیدگاه شهید مطهری


بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین

و لعنة الله علی اعدائهم الی یوم الدین.

ویژگی های فردی عصر ظهور از دیدگاه شهید مطهری

ویژگی‌های افراد بر اساس تقسیمی در علم روان‌شناسی عبارتند از:

1. ویژگی‌های جسمانی

2. ویژگی‌های عقیدتی (معرفتی)

3. احساسات و عواطف

4. نیازها و خواسته‌ها

5. مقام عمل



الف: ویژگی‌های جسمانی

استاد مطهری در جلد هشتم آشنایی با قرآن آورده‌اند:

«شما اگر نشریاتی كه مؤسسات وابسته به سازمان ملل متحد منتشر می‌كنند ـ كه بر اساس آمارهایی از همه كشورهای دنیاست ـ مطالعه كنید، می‌بینید چند مسأله است كه جزء مسائل دنیای امروز تلقی می‌شود. یكی مسأله آلودگی محیط زیست است كه كم كم در میان ما هم عنوان شده، ولی در دنیای اروپا و آمریكا یك مسأله حساس حیاتی شده است، اینكه در اثر ازدیاد وسائل صنعتی و ماشین و كارخانه و زیاد شدن دود و لوازم سوختی دیگر و جاری شدن نفت و بنزین و روغن سوخته و امثال اینها رودخانه‌ها و دریاها آلوده شده و نسل برخی حیوانات و گیاهان از بین رفته است و اكنون خود بشر را تهدید می‌كند و اگر همین طور پیش برود، كم كم دنیا به حالتی در می‌آید كه غیر قابل زندگی خواهد بود» [1].

ولی در سایه حكومت مهدی موعود(عج) و گسترش بهداشت، پیدایش آرامش روانی، تغذیه و توزیع مناسب، عدالت اقتصادی و لقمه حلال ـ كه استاد مطهری حدیثی را از امام صادق(ع) نقل می‌كنند كه شمشیر زدن از كسب حلال آسان‌تر است [2] ـ افراد در جامعه آرمانی دارای عمر بسیار طولانی (در برخی روایات هزار سال ذكر شده است كه شخص هزار فرزند و نوه خود را می‌بیند [3])، و نیرویی برابر چهل مرد، قلب‌هایی مانند آهن محكم خواهند بود. [4]

در جامعه مهدوی(عج)، افراد به دلیل وجود بهداشت در حد مطلوب و از بین رفتن مضرات صنایع جدید با علم الهی حضرت و فراگیر شدن ورزش كه همواره مورد تأكید اسلام بوده است و نیز ایجاد و توسعه تفریح‌های حلال كه به تعبیر روایات انسان را بر مناجات و كار قادر می‌سازد، اولاً انسان‌ها كم بیمار می‌شوند، ثانیا بیماران در كوتاه‌ترین زمان معالجه می‌شوند و خود آن حضرت بیماران غیرقابل علاج را درمان خواهد كرد. [5] و در روایتی از امام حسین(ع) آمده است كه هیچ نابینایی، زمین‌گیر و دردمندی بر روی زمین نمی‌ماند، مگر آنكه خداوند درد او را بر طرف می‌سازد. [6]

برای آنكه روشن شود اسلام به همه ابعاد انسان توجه دارد به روایت زیر و نكات مستفاد از آن توجه كنیم:

«ان الله تعالی طیب یحب الطیب، نظیف یحب النظافة، كریم یحب الكرامة، جواد یحب الجود، فنظّفوا افنیتكم» [7]

آیة الله جوادی آملی در ذیل این حدیث شریف آورده‌‌اند:

اولاً: از منظر پیامبر اعظم(ص) اصول زیست محیطی و سلامتی انسان صبغه ملكوتی دارد، یعنی رعایت طهارت و بهداشت و طیب در بدن، منزل، محل كار و ... برای آن است كه انسان خلیفه خداست و خلیفه خدا به پاكی و خوش‌بویی از آن جهت كه محبوب خداست، علاقمند است.

ثانیاً: رعایت پاكیزگی و بوی خوب، روح را لطیف می‌كند، زیرا جان آدمی مجاور بدن اوست و در یكدیگر تأثیر متقابل دارند. در پرتو طیب و طهارت بدن، روح ملكوتی توان پرواز برتر پیدا می‌كند.

ثالثاً: فرمان مزبور همگانی، همیشگی و همه جانبه است، یعنی تمام انسان‌ها اعم از زن و مرد، پیر و جوان در تمام دوران زندگی و از هر جهت باید بدن، منزل و محل كار را پاكیزه نمایند. رعایت این اصول، حقوق و وظایف متقابل تمام شهروندان نسبت به یكدیگر و نیز دولت و ملت در برابر هم است.

رابعاً: نسیمی كه از كوی و برزن طیب و معطر می‌گذرد، هم شامه شهروندان را به بوی خوش آشنا می‌كند و هم پیك دوستی و صفا و وفا خواهد بود، زیرا چنین فضایی محبوب خدای جمیل است. [8]

وقتی در سایه حكومت مهدی (عج) عقل و معرفت انسان بالا رود [9]، این دستورات را با جان و دل عمل می‌كند.

ب: ویژگی‌های عقیدتی (معرفتی)

یكی از اهداف آفرینش در سوره طلاق آیه 12 بیان شده است:

الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل الامر بینهن لتعلموا ان الله علی كل شیء قدیر و ان الله قد احاط بكل شیء علماً.

این آیه شریفه می‌فرماید هدف از آفرینش انسان این است كه او جهان را با دیدگاه توحیدی بشناسد و بداند تمام این مجموعه، مخلوق و آفریده یك مبدأ است كه علم و قدرتش نامتناهی است [10].

استاد مطهری معتقد است، «انسانِ قرآن» باید بداند:

از كجا آمده است؟ به كجا می‌رود، در كجا هست؟ چگونه باید باشد؟ چه باید بكند؟

برای اینكه بداند «از كجا آمده» ، باید خدای خود را بشناسد. برای شناخت خدا باید در آیات آفاقی و انفسی و عمق وجود و هستی، مطالعه و تعمق كند.

برای اینكه بداند «به كجا می‌رود» ، باید درباره معاد، منازل آخرت، حشر، نعمت‌ها و عذاب‌های جاویدان تأمل كند و به آنها معتقد شود، خدا را نقطه آغاز و بازگشت موجودات بشناسد.

برای اینكه بداند «در كجاست» ، باید نظام‌ها و سنن جهان را بشناسد، موقعیت انسان را در میان سایر موجودات درك كند.

برای اینكه بداند «چگونه باید باشد» ، باید خلق و خوهای انسان را بشناسد و خود را بر آن اساس بسازد.

برای اینكه بداند «چه باید بكند» باید به یك سلسله مقررات و احكام فردی و اجتماعی گردن نهد. به علاوه به «غیب» به عنوان مظاهر و مجاری اراده الهی در نظام هستی ایمان بیاورد و بداند خداوند متعال هیچ‌گاه، بشرِ محتاج به هدایت را مهمل نگذاشته است [11].

از نگاه دیگر برخی علوم با انسان زاده می‌شوند و با او رحلت می‌كنند كه مربوط به خداشناسی، آشنایی با اسماء الله، خطوطِ كلی وحی و نبوت و معادشناسی و شناخت فضایل و ... است كه قرآن می‌فرماید: «و نفس و ما سواها فالهمها فجورها و تقواها» [12]

دسته دیگر علوم از عوارض روح آدمی است و از راه اكتساب و تحصیل بدست می‌آید مانند پزشكی، مهندسی، اخترشناسی، زمین‌شناسی، كشاورزی، زیست‌شناسی و ... كه ممكن است در پایان عمر اینها را از دست بدهد: و منكم من یرد الی ارذل العمر لكی لایعلم بعد علم شیئاً [13]

تأثیر وحی نسبت به این دو دسته علوم آنست كه آنچه را به فعلیت رسیده، تقویت می‌كند، آنچه را نزدیك به فعلیت است، تسهیل در فعلیت می‌كند و نسبت به آنچه در نهایت خفا است، شكوفاگری می‌كند. قسمت مهم تأثیر وحی اثاره دفائن عقلی است. [14]

امام صادق(ع) می‌فرماید: تمام علوم كشف شده تا زمان ظهور دو جزء از 27 جزء علوم است و حضرت 25 جزء دیگر آن را منتشر خواهد كرد. [15]

امام باقر(ع) فرمودند: حكمت آنچنان گسترش می‌یابد كه بانوان در منزل خود می‌توانند بر اساس كتاب خدا و سنت پیامبر اعظم(ص) حكم كنند. [16]

استاد مطهری با بیان اینكه عصر ظهور، عصر حكومت علی الاطلاق عقل، حكمت، معرفت و تجارب بر انسان است به احادیث زیر اشاره می‌كنند: [17]

ان قائمنا اذا قام مد الله لشیعتنا فی اسماعهم و ابصارهم حتی لایكون بینهم و بین القائم برید، یكلمهم فیسمعون و ینظرون الیه و هو فی مكانه [18].

ان المؤمن فی زمان القائم و هو بالمشرق لیری اخاه الذی فی المغرب و كذا الذی فی المغرب.. [19].

در سایه حكومت مهدوی(عج) زمینه بسیار مساعدی فراهم می‌گردد تا افراد به مراحل بسیار بالای عقیدتی و معرفتی و خودآگاهی و جهان‌آگاهی دست یابند. اكنون نیز مؤمن تحمل علوم اهل بیت(ع) را در خواست می‌كند: «محتمل لعلمكم» [20]


ج: احساسات و عواطف

یكی از تقسیمات معروف در روان‌شناسی، تقسیم امیال باطنی به «غرائز» ، «عواطف» ، «انفعالات» و «احساسات» است.

«غرائز» ، كشش‌ها و ادراك‌های غیراكتسابی مربوط به نیازهای حیاتی كه با اندامی از اندام‌های بدن ارتباط دارند، می‌باشند. مانند غریزه خوردن، آشامیدن و جنسی.

«عواطف» میل‌هایی هستند كه در رابطه با انسانِ دیگر به هم می‌رسند مثل عاطفه والدین به فرزند و بر عكس و یا كشش‌های گوناگون انسان‌ها نسبت به یكدیگر. وقتی روابط اجتماعی، طبیعی یا معنوی، بیشتر باشد عاطفه قوی‌تر می‌شود. برای مثال رابطه والدین با فرزند، چون پشتوانه‌ای طبیعی دارد، عاطفه قوی‌تر است.

«انفعالات» یا كشش‌های منفی، مقابل عواطف است، یعنی حالتی روانی است كه بر اساس آن انسان به علتِ احساس ضرر یا ناخوشایندی‌، از كسی فرار یا او را دور می‌كند. مانند نفرت، خشم و كینه.

«احساسات»، طبق برخی اصطلاحات حالت‌هایی هستند كه از سه مورد قبل شدیدتر و تنها به انسان اختصاص دارد. مانند احساس تعجب، احساس استحسان، احساس تجلیل، احساس عشق، ... و احساس پرستش. [21]

به نظر استاد مطهری دوره ظهور، دوره كمال عقل، سلامت روح و از بین رفتن عقده‌ها و ... است، لذا می‌توان گفت: در عصر ظهور امیال مثبت مانند عاطفه والدین به فرزند، معلم به شاگرد و ... اولاً صبغه الهی دارند و ثانیا تقویت می‌گردند و امیال منفی مانند كینه رخت بر می‌بندند: «... و لو قد قام قائمنا ... لذهبت الشحناء من قلوب العباد...» [22].

استاد مطهری در تقسیمی، مردم را از نظر عواطف اجتماعی دارای یكی از سه حالت زیر می‌داند:

حالت اول: «حالت فضل، احسان و ایثار»: مردم به آن حد رسیده باشند كه اهل احسان و ایثار باشند، یعنی از حق مشروع خود، از مال، كار و زحمت خود به نفع دیگران استفاده كنند. قوت خود را مایه تقویت ضعیفان و مال و ثروت خود را وسیله رفاه و آسایش اجتماع قرار دهند، از راحتی خود برای صرف در آسایش اجتماع بكاهند.

حالت دوم: «حالت عدل»: مردم حدود و حقوق خود را برای خود حفظ كرده و به حقوق دیگران هم تجاوز نكنند.

حالت سوم: «حالت بغی»: مردم اهل تجاوز به مرزها و حدود اجتماعی باشند، به یكدیگر تجاوز كنند، به مال، جان و حیثیت دیگران تجاوز كنند.

به نظر استاد مطهری روح غالب جامعه پیش از ظهور حالت سوم است، البته افرادی احیاناً پیدا می‌شوند كه دارای عواطف عالی اجتماعی هستند، اهل فضل و ایثارند، ولی برخی هم اهل تجاوزند. [23]

اما انسان قرآنی انسانی است كه نسبت به مؤمنان بر اساس ایثار و احسان رفتار می‌كند: «و یؤثرون علی انفسهم و لو كان بهم خصاصه» [24]

و نسبت به غیرمسلمانانی كه به اصول انسانی پای‌بند هستند، بر اساس قسط و عدل رفتار می‌كند:

«لاینهاكم الله عن الذین لم یقاتلوكم فی الدین و لم یخرجوكم من دیاركم أن تبرّوهم و تقسطوا الیهم ان الله یحب المقسطین» [25].

و نسبت به غیرمسلمانانی كه حقوق انسانی را پایمال نموده و به مسلمانان تعدی می‌كنند، برای تأدیب آنها با قهر عمل می‌كنند و مقابله به مثل كنند:

«فمن اعتدی علیكم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیكم» [26].

اما اگر همین‌ها عذرخواهی كردند، عذر آنها را بپذیرند و در صدد انتقام‌گیری مجدد از آنان نباشند. [27].

د: نیازها و خواسته‌ها

از یك دید خواسته‌های انسان تقسیم می‌شوند به:

1. آنچه جنبه مادی و فیزیولوژیك دارد؛

2. آنچه جنبه روانی دارد؛ اما از خواسته‌های نازل روحی است؛ مثل شادی و آرامش؛

3. آنچه جنبه روانی دارد؛ اما از خواسته‌های عالی روحی است؛ مانند آرمان‌خواهی، آزادی‌طلبی و ... كه آرمان‌های والای انسانی اقسامی دارد از جمله: حق‌جویی، فضیلت‌خواهی، زیباطلبی و ... و حس مذهبی. [28].

استاد مطهری یكی از امتیازهای انسان از غیر انسان را داشتن یك سلسله خواسته‌های مقدس می‌داند، كه هر انسان به میزانی كه از این خواسته‌ها و گرایش‌ها بیشتر برخوردار باشد، او را انسانی متعالی‌تر تلقی می‌كند. این خواسته‌ها پنج مقوله‌اند:

1. حقیقت‌جویی: مقوله فلسفی یا دانایی و دریافتِ واقعیتِ جهان. پیامبر اعظم (ص) دعا می‌كند: اللهم ارنی الاشیاء كما هی.

2. گرایش به خیر و فضیلت: این خواسته از مقوله اخلاق است. فضیلت مانند گرایش انسان به راستی، تقوا، پاكی و تنفر از دروغ. گرایش به فضیلت می‌تواند فردی باشد مانند گرایش به نظم و تسلط بر نفس، قوت قلب و یا اجتماعی مانند گرایش به تعاون.

3. گرایش به جمال و زیبایی: گرایش به معنی زیبایی دوستی و زیبایی آفرینی كه هنر نام دارد، در هر انسانی وجود دارد.

4. گرایش به خلاقیت و ابداع: این گرایش در انسان وجود دارد كه می‌خواهد چیزی را كه نبوده، به وجود بیاورد؛ البته برخی در طرح‌های اجتماعی، مملكت‌داری، شهرسازی، برنامه‌ریزی و تألیف كتب خلق دارند و برخی مانند ملاصدرا از این بالاتر نظریه خلق می‌كنند، بعد آن را اثبات می‌كنند و سپس دیگران نظریه او را می‌پذیرند.

5. عشق و پرستش: منشأ عشق جنسی غریزه است و با اطفاء شهوت خاتمه پیدا می‌كند؛ ولی عشق روحانی، كشش میان دو روح است. معشوق حقیقی انسان، یك حقیقتِ ماوراء طبیعی است كه روح انسان با او متحد می‌شود و آن ذات باری تعالی است: الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذكر الله ألا بذكر الله تطمئن القلوب. [29]

در كنار این گرایش‌های عالی، انسان خواسته‌های پست نیز دارد. در تعارض خواسته‌های متعالی و پست، نقش اختیار انسان آشكار می‌شود كه یكی را بر دیگری مقدم می‌كند، در این تقدیم، مهم‌ترین عامل، «شناخت رجحان» است كه با راهنمایی عقل و نقل حاصل می‌شود [30]

با توجه به ویژگی‌های عصر ظهور كه دوران كمال عقل و سلامتِ روح كامل، اقبال مردم به معنویات، عواطف انسانی، خردمندی كامل و محكوم شدن و انقیاد خشم و شهوت است، هر فرد به راحتی می‌تواند خواسته‌های متعالی را بر خواسته‌های پست ترجیح دهد. [31]

هـ: مقام عمل

انسانِ عادل، نخست وصف عدالت را به گونه «حال» پیدا می‌كند و اگر سیر تكاملی را در عدالت ادامه داد، برای او «ملكه عدالت» حاصل می‌شود، و در نهایت، وجود او با عدالت یكی می‌شود و به اصطلاح «فصل مقوّم هویت» او به شمار می‌رود. بنابراین او را بدون مبالغه می‌توان «عدل» نامید. [32]

یكی از اهداف آفرینش عبودیت است كه استاد مطهری پنج مرحله برای آن ذكر می‌كنند:

1. تسلط و ولایت بر نفس اماره كه ابتدا انسان بینشی نافذ پیدا می‌كند، سپس خواهش‌ها و تمایلات نفسانی، مسخّر او می‌شوند؛

2. تسلط و ولایت بر اندیشه‌های پراكنده؛ یعنی تسلط بر نیروهای متخیّله؛

3. قوت روح به گونه‌ای كه در بسیاری از چیزها از بدن بی‌نیاز گردد (خلع)؛

4. بدن از هر لحاظ تحت اراده روح در آید؛ به طوری كه در حوزه بدن خود اعمال فوق‌العاده سر زند؛

5. طبیعتِ خارجی تحت نفوذ اراده انسان قرار گیرد (ولاء تصرف). [33]

اگر امروز برخی مساجد از خلوت بودن خود شكایت می‌برند و غریب هستند، اما در عصر ظهور در برخی مساجد دوازده بار نماز جماعت برگزار می‌شود. [34]

اگر امروز قلیلی از مردم واجبات مالی (مانند خمس و زكات) خود را ادا می‌كنند، اما در عصر ظهور موضعی برای پرداخت زكات یافت نمی‌شود و فقر ریشه‌كن می‌گردد. [35]

اگر امروز امر به معروف و نهی از منكر «فضولی» و «ضد ارزش» تلقی می‌شود؛ ولی در جامعه آرمانی بخشِ عظیمی از ارتباط افراد، «تزكیه» ، «تعلیم» ، «امر به معروف و نهی از منكر» ، «تواصی به حق» و «تواصی به صبر» است. [36]

خلاصه آنكه در عصر ظهور در سایه تكامل عقل‌ها و محكوم شدن شهوت و غضب و حاكمیتِ اخلاق، نیات و اقوال و اعمالِ افراد در مسیر قرب خداوند متعال قرار می‌گیرد. همانطور كه در روایات به از بین رفتن دروغ، غیبت، دزدی، شرب خمر، زنا، ربا، كینه، حسادت و ... و پیروزی صلاح و تقوا اشاره شده است. [37] و در آیه شریفه (یعبدوننی لایشركون بی شیئاً) [38] ، وعده گسترش عبودیت خدا در همه عالم داده شده است.

عصر ظهور، عصر مهجوریت‌زدایی از ثقلینِ پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است كه وقتی به آن دو در كنار هم اقتدا كنیم، جهان پر از عدل و قسط گردد.

«شاید جمله «لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض» اشاره باشد بر اینكه بعد از وجود مقدس رسول الله(ص) هر چه بر یكی از این دو گذشته، بر دیگری گذشته است و مهجوریت هر یك، مهجوریت دیگری است». [39]

به امید روزی كه این پرچم پر افتخار كه با رهبری امام خمینی قدس‌سره در این كشور به اهتزاز در آمد و با همت ایثارگران و ایمان مردم استوار گردید و توسط شاگرد برجسته امام، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دام‌ظله ادامه یافت، هرچه زودتر به صاحب اصلی كه «تحقق‌بخش ایده‌آل همه انبیا و اولیا و مردانِ مبارز راه حق است» [40] ، تحویل گردد. آمین یا رب العالمین.

سید سعید حسینی

منبع: سایت رواق الحج


پی نوشت ها :

[1]. مرتضی مطهری، آشنایی با قرآن، ج 8، ص 48.

[2]. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 18، ص 263.

[3]. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 337 و مرتضی مطهری، یادداشت‌ها، ج 9، ص 380 و 422.

[4]. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 51، ص 35 و ج 52، ص 327.

[5]. بحارالانوار، ج 52، ص 364.

[6]. همان، ج 53، ص 62.

[7]. نهج الفصاحة، ص 113.

[8]. عبدالله جوادی آملی، انتظار بشر از دین، ص 201 ـ 200.

[9]. مرتضی مطهری، یادداشت‌ها، ج 9، ص 390.

[10]. رك: عبدالله جوادی آملی، شمیم ولایت، ص 521.

[11]. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 2، ص 218 ـ 216.

[12]. سوره شمس، آیات 8 ـ 7.

[13]. سوره نحل، آیه 70.

[14]. رك: عبدالله جوادی آملی، تفسیر موضوعی قرآن، ج 14، ص 158 ـ 153.

[15]. بحارالانوار، ج 52، ص 336.

[16]. همان، ص 352.

[17]. مرتضی مطهری، یادداشت‌ها، ج 9، ص 390 و 385 و 422.

[18]. بحارالانوار، ج 52، ص 336.

[19]. همان، ص 391.

[20]. مفاتیح الجنان، زیارت جامعه كبیره.

[21]. محمدتقی مصباح، معارف قرآن، ج (1/3)، ص 423 ـ 422.

[22]. مرتضی مطهری، یادداشت‌ها، ج 9، ص 373 و 379 و 385 و خصال صدوق 2/626.

[23]. همان، ج 6، ص 155 ـ 149.

[24]. سوره حشر، آیه 9.

[25]. سوره ممتحنه، آیه 8.

[26]. سوره بقره، آیه 194.

[27]. عبدالله جوادی آملی، انتظار بشر از دین، ص 73 ـ 71.

[28]. محمدتقی مصباح، معارف قرآن، ج (1/3)، ص 430 ـ 429.

[29]. سوره رعد، آیه 28.

[30]. رك: مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 3، ص 510 ـ 490 و 521 ـ 520 و محمدتقی مصباح، معارف قرآن، ج (1/3)، ص 424 ـ 423.

[31]. مرتضی مطهری، یادداشت‌ها، ج 9، ص 373، 380، 384، 385 و 390.

[32]. عبدالله جوادی آملی، تفسیر موضوعی قرآن، ج 14، ص 163 ـ 158.

[33]. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 3، ص 303 ـ 296.

[34]. نجم‌الدین طبسی، چشم‌اندازی به حكومت مهدی (عج)، ص 181.

[35]. مرتضی مطهری، یادداشت‌ها، ج 9، ص 391.

[36]. محمدتقی مصباح، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، ص 421.

[37]. مرتضی مطهری، یادداشت‌ها، ج 9، ص 373، 377، 379، 385، 390.

[38]. سوره نور، آیه 55.

[39]. امام خمینی، صحیفه نور، ج 21، ص 169.

[40]. مرتضی مطهری، قیام و انقلاب مهدی (عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ، ص 68.




[ سه شنبه 15 مرداد 1392 ] [ 05:13 ب.ظ ] [ حسن حویزاوی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


این وبلاگ جهت نشان دادن گوشه ای مظلومیت حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها ایجاد شده است . خواهشمند است ما را نظرات سازنده خود محروم نفرمایید متشکرم

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

استخاره آنلاین با قرآن کریم


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

كد عكس تصادفی

كد تقویم